Slaapstoornissen bij baby’s – wie kan mij helpen?

Babyslaapzak Elephant

Stand van zaken? Kringen onder de ogen! De meesten van jullie knikken waarschijnlijk bezorgd met jullie hoofd. Als de kleine schat ons ‘s nachts niet laat slapen, kruipen we op een gegeven moment op onze tenen. Maar wat de meeste mensen niet weten: De slaap van kinderen is speciaal en totaal verschillend van die van volwassenen, dus is het belangrijk dat u goed ge├»nformeerd bent en idealiter het onderwerp al voor de geboorte behandelt. Onze expert Katrin Ritter, vroedvrouw en slaapcoach, maakt vaak een soortgelijk scenario mee met gezinnen: de baby is er en plots staat alles op zijn kop. De ouders hebben zo uitgekeken naar dit kleine, lieve gezinslid en eigenlijk, ja, eigenlijk zou alles zo prachtig kunnen zijn…

En dan komt de grote MAAR: de lange nachten met de korte slaapfasen brengen veel ouders tot het breekpunt met hun voortdurende vermoeidheid. Er rijzen veel vragen en ouders twijfelen aan zichzelf. Je wilt het weten: Wat is normaal en wat niet? Doe ik alles goed? Bestaat er een handleiding hoe ik mijn baby zo goed mogelijk in en door de nacht kan laten slapen? Hoe kan ik de slaap bevorderen, mijn kind ondersteunen en wat is contraproductief? En de centrale vraag wanneer ouders ten einde raad zijn, is: Wie zal mij helpen als ik niet meer verder kan? Waar kan ik steun vinden? In de komende maanden willen we hier in onze Ergobaby Blog antwoorden vinden op al deze vragen. Maar voor we in detail treden, bekijken we eerst wat slaapstoornissen en stoornissen in het onderhoud van de slaap eigenlijk zijn en waar u adequate hulp kunt vinden.

Volgens de Pediatric Sleep Council (2014) slapen baby’s tussen de 12 en 16 uur per dag in het eerste jaar. Dit klinkt veel, maar afhankelijk van leeftijd, temperament, gezinsritme, behoefte aan nabijheid, innerlijk evenwicht en behoefte aan rust, wordt de slaap verdeeld in vele dutjes van verschillende lengte rond de klok en dit is voor veel ouders slopend. Pasgeborenen hebben nog geen besef van tijd en slaap kan niet echt worden gepland. De ontwikkeling van een slaap-waakritme is een rijpingsproces dat voortdurend in ontwikkeling is. Pas rond de vier maanden vinden baby’s langzaam hun ritme, en dat verschilt van kind tot kind en van gezin tot gezin. Daarom moet elk gezin de juiste manier vinden om de eerste jaren te overleven. Want het is een feit: baby’s beroven de slaap – en dat heeft gevolgen. Een permanent slaaptekort kan leiden tot gebrek aan concentratie en agressie, kan u een dunne huid geven en ongevoelig maken, kan ziekten in de hand werken, kan uw weerstand verzwakken tot het punt van volledige uitputting en kan u zelfs traumatiseren.

Wij willen u niet beroven van de illusie van vers gezinsgeluk, maar er is wel degelijk een studie van de Britse universiteit van Warwick waaruit blijkt dat het ongeveer zes jaar na de geboorte van een kind duurt voordat de ouders weer even lang en ongestoord slapen als voorheen. Onthoud altijd: het blijft altijd een individuele zaak. Misschien heb je geluk en slaapt je baby heerlijk vanaf het begin. Of je bent zo stabiel dat slapeloze nachten je niet raken. Het is gewoon belangrijk te weten dat slaap een ongelooflijk belangrijk onderwerp is. Dus neem de tijd en handel het af. Probeer het niet vol te houden of sterk te zijn als je het niet meer kunt. Wij willen u aanmoedigen om uw eigen weg te vinden, er eerlijk mee om te gaan en hulp te zoeken als u die nodig hebt. We bedoelen geen starre slaapprogramma’s of trainingen die geen rekening houden met de individuele behoeften van ouders en kinderen, maar wel op de behoeften afgestemde hulp en zelfhulp op maat van uw gezin om een uitweg uit de uitputtingsval te vinden. U wilt tenslotte van uw tijd samen kunnen genieten.

Hoe definieer je een probleem met in slaap vallen en in slaap blijven?

Vanaf de zesde levensmaand van een baby hanteert de Society for Child and Adolescent Psychiatry de volgende criteria:

  1. Inslaapstoornis: onvermogen van het kind om in slaap te vallen zonder hulp van de ouders.
  2. Duur van in slaap vallen langer dan 30 minuten
  3. Meer dan drie keer per nacht wakker worden gedurende ten minste 4 nachten van de week, met het onvermogen om weer in slaap te vallen zonder hulp.
  4. Waakperiodes van minder dan 20 minuten
  5. Verminderde vitaliteit gedurende de dag
  6. Verschuiving van waak-slaap fases met wakkere periodes gedurende de nacht

Dit zijn allemaal opvallende kenmerken die u een idee kunnen geven of uw kind afwijkt van het natuurlijke slaapgedrag van zijn of haar leeftijdgenootjes. Daar kunnen vele redenen voor zijn. De eerste stap is altijd om naar de kinderarts te gaan, want ernstige ziekten kunnen ook de oorzaak zijn. Indien ondanks een grondig onderzoek en eventuele verdere diagnostiek niets pathologisch kan worden vastgesteld, kan in het kader van de slaapcoaching een individuele weg worden gevonden die overeenstemt met de ontwikkelingsfase van uw kind en de behoeften van het gezin.

Belangrijk: Let erop dat de coach geen training aanbiedt volgens de huil-het-uit-methode of de Ferber-methode, maar wel op maat gesneden, behoeftegerichte en mindful steun voor zelfhulp. Ook de bestseller “Ieder kind kan leren slapen” is absoluut niet aan te bevelen, omdat het ook met deze methode werkt. Helaas is de term coaching niet beschermd. Daarom is het altijd raadzaam na te gaan welke methode wordt gebruikt en of die geschikt is voor uw gezin.

Meer over slapen vindt u de komende maanden in de blog van Ergobaby. Tot dan wensen wij u goede nachten!

RELATED POSTS