De beste tips voor baby’s slaap tijdens de feestdagen

slapende baby

Hohoho! Het is eindelijk weer zover – de meest magische tijd van het jaar. Het kan echter ook een drukke tijd zijn!  De drukte tussen winkelen, naar de kerstmarkten gaan, vakantie met het gezin. In combinatie met de kleurrijke zee van lichtjes van de kerstversiering kan het snel te veel zijn voor baby’s en kleine kinderen. Er is veel te verwerken, wat de slaap van de kleintjes kan beïnvloeden. En als er door de vele activiteiten overdag niet genoeg tijd is om te rusten, is er geen andere manier voor de kinderen om de vele indrukken en prikkels te verwerken dan ’s avonds of ‘s nachts. Bij peuters kan dit zich uiten in hyperactiviteit of driftbuien, en bij de allerkleinsten niet zelden in een avondlijk schreeuwconcert. Om dit te voorkomen geven wij je graag de volgende tips: 

Minder stress met Kerstmis met een baby: de 10 beste tips

#1 Maak ruimte voor pauzes: Als je kleintje overdag nog slaapt, bouw dan een langere periode van ontspanning in. Let op de eerste tekenen van vermoeidheid en trek je op tijd terug in de slaapkamer of een donkere, rustigere omgeving voordat je baby oververmoeid raakt en begint te huilen. Je kunt ook een kort verhaaltje lezen, knuffelen of zingen voordat ze gaan slapen om samen tot rust te komen na alle opwinding van de eerste helft van de dag. Vooral als je de vakantie niet thuis doorbrengt met je gezin, is het belangrijk je bedtijdrituelen zoveel mogelijk te handhaven. En vergeet niet: neem vertrouwde dingen mee, zoals de babyslaapzak, een knuffel of lievelingsboek.

#2 Lichten uit: Ook al is het mooi – het is beter om feestelijke verlichting of versieringen in de slaapkamer te vermijden. Een eenvoudige, donkere en rustige omgeving is belangrijk voor je kind om te ontspannen en tot rust te komen. Er gebeurt al genoeg buiten!

#3 Vermijd om iets lekkers geven voor het slapen gaan: Let op wat je kinderen eten vlak voor hun dutje of bedtijd. Ook al kunnen volwassenen zich meestal wel redden met een of twee snacks, suikerhoudende voedingsmiddelen zoals chocolade werken stimulerend, vooral voor kinderen. Te veel eten ‘s avonds of voor een dutje kan het veel moeilijker maken om in slaap te vallen.

#4 Planning is alles: Natuurlijk zijn je kinderen meer opgewonden dan normaal tijdens de feestdagen. Daarom is het belangrijk om overdag actieve spelletjes te plannen om deze opwinding te verminderen. Tegen de avond kun je rustigere activiteiten of familiespelletjes plannen, zodat je kinderen langzaam tot rust kunnen komen en niet van actieniveau 100 naar nul hoeven te gaan om naar bed te gaan.

#5 Verwerk emoties: Als je kind oud genoeg is, kun je samen over jullie dag praten, bijvoorbeeld tijdens de bad- of bedtijdroutine. Wat is er gebeurd dat het mooiste was? Wat vond je minder leuk aan vandaag? Dit helpt de kleintjes om emoties en ervaringen te verwerken voordat ze proberen te slapen. Zo liggen ze niet overstuur en piekerend in bed, waardoor ze niet in slaap kunnen vallen.

#6 Vang de vroege vogel: Wees erop voorbereid dat je dagen in de aanloop naar Kerstmis nog vroeger beginnen dan normaal. Het cortisolgehalte (het activiteitshormoon) in het lichaam stijgt in de vroege ochtenduren. Als je kind dan wakker wordt, daalt zijn melatonine (het slaaphormoon) en zal hij het moeilijker hebben om weer in slaap te vallen – vooral met alle opwinding van koekjes bakken, een nieuwe adventskalenderdeur of zelfs kerstcadeautjes.

#7 Oververmoeidheid vroegtijdig herkennen: Je baby is oververmoeid, maar wil niet in slaap vallen? Dit is een beetje zoals het missen van de juiste afrit van de snelweg. Je zult er waarschijnlijk veel langer over doen om je baby in slaap te krijgen. Dit geldt ook voor peuters en zelfs voor schoolkinderen. Daarom is het belangrijk om bewust te letten op tekenen dat je kind moe is – hoe subtiel ook. Het kan gaan om een vertraging van gedrag of bewegingen, sterke emotionaliteit (overreactie, bijvoorbeeld wanneer hij of zij iets niet mag of ergens tegenaan stoot) of bijzonder zenuwachtig worden. Blijf je kind observeren om vroegtijdig te kunnen reageren en de kerstdagen ontspannen door te kunnen brengen.

#8 Wees flexibel: Aarzel niet om de bedtijd van je kind te verzetten naar een vroeger tijdstip, of indien nodig, de bedtijd te verlengen om je kind extra tijd te geven om tot rust te komen voor het slapengaan.

#9 Geef meer tijd: Het kan op een gemiddelde dag zo’n 10-20 minuten duren voordat een kind in slaap valt. Ze hebben deze tijd nodig om hun gedachten te verwerken en tot rust te komen. Op spannende dagen en met de verwachting dat de Kerstman komt, kan het veel langer duren. Geef je kind dus wat meer tijd om te gaan slapen tijdens deze speciale periode.

#10 Plezier is de sleutel! De kersttijd moet de beste tijd van het jaar zijn voor je kind. Probeer daarom een goede mix te plannen van plezier en spanning en de nodige buffer voor langere bedtijden, dutjes of pauzes. Zo kun je samen de hoogtepunten van Kerstmis beleven en jezelf een hoop kerststress besparen.

En vergeet niet: jouw kerststress wordt ook doorgegeven aan je kleintje. Dus ontspan je! Niemand verwacht de perfecte maaltijd, creatieve cadeaus of tien verschillende soorten zelfgemaakte kerstkoekjes. Richt je gewoon op het genieten van de kerst met je kind en stress minder over je eigen verwachtingen of die van je geliefde. Kerstmis is het feest van de liefde en dat is het belangrijkste!

RELATED POSTS